torsdag 14 september 2017

Virkad sköldpaddsmönstrad filt och mössa

Här kommer beskrivning till rolig sköldpaddefilt.

Sköldpaddekittet är virkat i Tilda men går även att virka i Moshi i tex fg 24 camel och 09 grå  (då går 3:-/nystan till skol-och hälsoprojektet "Project Newland". Tänk på att garnåtgången kan komma att ändras vid byte av kvalitet :-)

Tips: Om du skall ge bort detta så Virka TVÅ gröna mössor i olika storlek så att sköldpaddekittet kan användas under längre tid :-)

Garnåtgång till filt + mössa stl 3-6 månader: Tilda :3 nystan 584 skogsgrön, 2 nystan 510 nougat

Virknål: 3

Virkfasthet: 22 st = 10 cm

Mössan virkar du detta grundmönster, med skogsgrönt garn i passande storlek (finns 7 stl).

Sköldpaddefilt - One Size
(Virkas med st om inget annat anges, och första st i varje varv ersätts med 3 lm):
Skogsgrönt garn
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
Byt till nougatfärgat garn.

5e varvet:
*Virka 2 st (öka) mellan st i förgående varv, nästa st i yttre mb, virka nästa st mellan st från föregående varv och sedan nästa st i yttre mb* Upprepa detta hela varvet och virka bara st i de 2 sista eftersom det inte går jämt ut. Detta är för att få en struktur. Tycker du att det är krångligt så virka st hela varvet med ökning i var 4:e st. (62)

6e varvet:
Virka 3st och öka i var 3e m. (82)

Virka 6 rundlar

Lägg en rundel i mitten och de andra 5 runtom och virka fast dem i yttre maskbågarna. Vi virkade 16, 17, 16, 17, 16 = 82 fm. Sedan virkar du iop de fem rundlarna med varandras sidor med ca 15 fm.
Efter det virkas det med 3st runt hela biten i tre varv. Över varje cirkel ökas det 3 gg varje varv = 15 ökningar per varv.
Filten kommer inte att bli helt slät, men det är inte meningen heller, det är ju ett sköldpaddeskal ;-)

1 kommentar:

  1. Hur stor ungefär blir en rundel i cm? Tänkte om barnet är lite äldre/större, om man ska göra dem lite större :)