onsdag 22 februari 2017

Virkade drakfjälls-handledsvärmare i Funny Socks

De här handledsvärmarna kan virkas med eller utan hål för tummen beroende på om man vill ha den som en torghandlarvante eller mer som en handledsvärmare/mudd.  Läs noga igenom alla infotext innan du sätter igång och virkar.

Virkinfo

"V" = st+lm+st i samma m.
lm = luftmaska
fm = fast maska
hst = halvstolpe
st = stolpe
mb = maskbåge
( ) = antal maskor på varvet
Förklaringar till hur du virkar olika maskor hittar du i menyn till höger under etiketten "Virkkurser".
Drakfjäll ---> Se bildbeskrivning längre ned i inlägget.
Du kan även kika på en video här hur tekniken virkas: Drakfjäll
Önskas hål för tumme--> Se bildförklarings längre nedi inlägget innan du sätter igång och virkar.
Första st på ett varv ersätts med 3 lm, varvet sluts med en sm i den 3:e lm.

Damstorlek, onesize
Storlek
Längd: Ca 34 cm, omkrets runt armled ca 17,5 cm
Virkfasthet: 19 st = 10 cm
Garn: 1 nystan Funny Socks
Virknål: 4

Virka 42 lm och slut till en ring.
V1:  ("V", hoppa över 2 m) x 14. ( du har nu 14 "V" på varvet)
V2: (Drakfjäll runt stolparna på första V:t, 1 fm i lm på nästa V) x 7 (tot 7 drakfjäll på varvet)
V3: ("V" i mitten av drakfjället, "V" i fm) x7 (du har nu 14 "V" på varvet)
V4: (Drakfjäll runt stolparna på första V:t, 1 fm i lm på nästa V) x 7 (tot 7 drakfjäll på varvet)
V5-8: Upprepa v 3-4
V9-12: Upprepa v 3-4
V13-14: Upprepa v 3-4
V15-16:  42 st jämnt fördelat på varvet ( Riktmärke v 15: 5 st nedanför varje fjäll och 1 st emellan)

V17: (1 st, 2 st tillsammans) x 14 (28 st  kvar på varvet)
V18-27: st (28)
V28: (6 st, öka) x4 (32)
V29-30: st (32)
V31: (7 st, öka) x4 (36)
V32-33: st (36)
V34: (8 st, öka) x4 (40)
V35-36: st (40)
V37-39 fm i bakre mb

Klipp av och fäst lösa trådar.
Virka en likadan handledsvärmare till.

Varv med Drakfjäll
Drakfjället virkas runt de två stolparna på varannat "V". På varannat "V" virkas en fm i luftmaskan som finns mellan stolparna på "V.et".
(Fjällen på bilderna nedan är virkade specifikt för dessa hjälpbilder och är därför ej i exakt samma färg som handledsvärmarna på beskrivningen.)

På den övre bilden är en fast maska just virkad i ett "V" och ett drakfjäll skall virkas runt nästa "V". Detta gör du genom att virka 5 stolpar runt "V:ets" högra stolpe. Gör ett omslag och för virknålen så som den vita pilen och hämta upp garnet och slutför stolpen. Virka ytterligare 4 stolpar på samma vis.. 

På undre bilden ser du de 5 stolparna som nyss är virkade på "V:ets" högra stolpe och som har bildat halva drakfjället. Du skall nu på samma sätt virka 5 atolpar runt "V:ets" vänstra ben. Gör ett omslag och för virknålen så som den vita pilen och hämta upp garnet och slutför stolpen. Virka ytterligare 4 stolpar på samma vis. Efter detta virkar du en fast mask i nästa "V" (se rosa pil)

Om du önskar ha hål för tumme
På sista varvet med "V:n", så hoppa över att virka ett "V" i ett av drakfjällen. ERsätt"V:er" med 3 lm. På nästa varv med drakfjäll så virkas en fm runt denna lm-kedja istället för i det överhoppade "V:et"
På bilden är de två drakfjällen ovanför tumhålet lite uppvikta för att hålet skall synas bättre.