torsdag 2 februari 2017

Virkad slända

Här kommer en steg-för-stegbeskrivning till virkad liten slända. Med dessa kan du göra mycket tex sätta upp på väggen i barnrummet, sätta i påskriset, pynta paket....bara fantasin som sätter stopp!

Sländorna är virkade i Candy men går lika bra att virka i tex, Tilda eller Lisa(de ändras i storlek beroende på vilken storlek du har på garn och virknål)

Garn: Candy
Virknål: 2,5

STEG  - FÖR - STEG - BESKRIVNING

* Se till att ha ca en längd med 3 dm garn i den garnänden som är lös.
 *Virka luftmaskor, tills det blir en lm-kedja som är ca 4 cm lång.
* Virka tillbaks längs lm-kedjan med sm. Vrid lm-kedjan ett halvt varv för vaje sm du virkar så du virkar runt lm-kedjan, som en spiral. Detta för att bakdelen på sländan inte skall bli sned eller vrida sig, utan hålla sig rak.

 * Virka kroppen med båda garntrådarna: Virka 3 lm. Virka sedan 2 st i 3:e m från nålen.
* Ta ur virknålen ur garnögglan och sätt in den i 2:a m framför ögglan

 * Stick virknålen genom öglan igen, gör ett omslag runt garnen och drag igenom.
* Virka nu huvudet med bara med ena garnet (Den som går till garnnystanet ;-) ) : Virka 3 lm.

* Virka en sm i nästa m. Klipp av och fäst alla trådar.
* Stick in garnet i en av maskorna i ena sidan av kroppen. Så "mitt i"  som möjligt, hela vingparet kommer sitta där du sticker in virknålen.

 * Dra genom garnet du skall virka vingarna med.
* Virka 7 lm.

 *  Virka en fm i 2:a m från nålen. I nästkommande 4 m virkar du en st i var och en. I sista m virkar du en fm. Avsluta med en sm genom kroppen, på samma ställe som du stack genom virknålen precis när du påbörjade vingvirkningen.
* Främre vingen: Virka 9 lm. Virka en fm i 2:a m från nålen.  I nästkommande 6 m virkar du en st i var och en. I sista m virkar du en fm. Avsluta med en sm genom kroppen, på samma ställe som du stack genom virknålen precis när du påbörjade vingvirkningen.

 * Lossa lite på garnet du har runt virknålen, så att öglan blir lite större och lös, så att du kan förflytta virknålsspetsen över sländekroppen till andra sidan, till nästa vingpar på andra sidan kroppen.
* Stick genom virknålen från ovansidan och ned genom kroppen där du vill att vingen skall sitta, och hämta upp garn och dra garnet genom kroppen och öglan du har på nålen. Efter det tar du öglan som går rätt över kroppen, och "trär det över huvudet" på sländan så att det hamnar på undersidan.

 * Här blev det visst samma bild igen :-D
* Virka främre vingen: Virka 9 lm. Virka en fm i 2:a m från nålen. I nästkommande 6 m virkar du en st i var och en. I sista m virkar du en fm. Avsluta med en sm genom kroppen, på samma ställe som du stack genom virknålen precis när du påbörjade vingvirkningen.

 * Virka 7 lm. Virka en fm i 2:a m från nålen. I nästkommande 4 m virkar du en st i var och en. I sista m virkar du en fm. Avsluta med en sm genom kroppen, på samma ställe som du stack genom virknålen precis när du påbörjade vingvirkningen.
*Vänstra och högra bilden är samma.

 * Klipp av trådar och fäsk dem. Trollsländan kan nu se lite krullig ut, men den blir fin sedan när du sträcker ut, fuktar den och nålar den. Låt den sitta fastnålad på tex strykbrädan och torka under natten.
* Antenner: Stick genom virknålen mitt på huvudet och drag genom ett dubbelvikt garn.

 * Gör ett omslag rund det dubbla garnet och drag igenom det genom öglan, och drag åt ordentligt.
*  Klipp av tråden i lagom läng. Ungefär lika långa som främre vingarna är lagom.