fredag 1 juli 2016

Virkad snodd - i cord

Virkad snodd kan man ha till mycket och här kommer en beskrivning till en virkad variant.

Virkad snodd, i-cord
Garn: vilket som helst, vi har virkat med Home Sweet Home som är ett grovt inredningsgarn

Virka 3 lm.
1: För in nålen i andra lm, gör ett omslag och drag genom maskan. Du har nu 2 m runt nålen.
2: För in nålen i tredje lm, gör ett omslag och drag genom maskan. Du har nu 3 m runt nålen.

3: Släpp de 2 yttersta m från nålen så de "hänger fritt" som på bilden nedan.

4: Gör ett omslag och drag garnet genom m på nålen.

 5: Stick virknålen genom första "fria maskan", gör ett omslag och drag garnet genom första maskan, du har nu 2 m på nålen.

6: Stick virknålen genom andra fria maskan, gör ett omslag och drag garnet genom maskan, du har nu 3 m på nålen.

Upprepa steg 3-6 tills snodden är så lång som du vill ha den.

Avsluta genom ett omslag och drag genom alla 3 m på nålen, eller genom att släppa 2 m och virka 1 lm och sedan fm genom de två lösa.
Klipp av och fäst garnet.

3 kommentarer:

  1. Vad ska man ha den till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Man kan ha den till lite allt möjligt, tex handtag på väska eller dekoration.

      Radera
    2. God morgon. Gör hundkoppel i reflexgarn. Har även gjort en "sjal" i reflexgarn. Tre olika "i-cordrör" i olika färger. Skall pröva att virka istället för att sticka som jag gör. Ha det gott