onsdag 9 mars 2016

Variant till mysteriestickningen - en mössa, onesize

Man kan gör mycket skoj med mönsterstickning. :-)
Här kommer en beskrivning till hur du kan sticka en mössa efter samma diagram som vi hade på vår mysteriestickning. (Del 1-5 på mysteriestickningen är likvärdigt med det här mönstret, men från del 6 på mysteriestickningen så skiljer det sig)

Stickad mössa. 
Onesize: Ca 52 cm i omkrets

Garn: Tilda 1 nystan/fg.
Jumperstickor: 2½ och 3

Dessa färger är på mössan på bilden
Fg1: svart 01
Fg2: grå 08
Fg3: ljusgrå 12
Fg4: vit 04
Fg5: antracit 02

Obs! Läs igenom hela mönstret.
Mönsterdiagrammet avläses från höger till vänster på räta varv. Rapporten går ej jämt ut.

Lägg upp 148 m med fg 1, på jumperst 2½ och sticka 8 v resårst: X 1 rm, 1 am X.
Byt sedan till st 3, sticka mönsterstickning efter kantm, enl diagrammet v1-68  tills arb mäter ca 20 cm. (Obs, efter v 68 på diagrammet stickas endast med fg 2)
Fortsätt sedan att följa diagrammet samtidigt som du börjar minska.
På ett avigt varv : Minska 2 m, genom att sticka 2 m tills, och sätt sedan ut 9 markörer jämnt fördelat.
(Sätt fösta markören efter 7 m och ha sedan 15 m mellan resterande markörer. Kant m räknas ej med)
På det följande varvet minskas det efter alla markörer genom att sticka 2 rm tills.
Upprepa minskn 2 ggr till på vartannat v, och sedan på varje v totalt 11 ggr  (= 18 m + 2 kantm)
Klipp av tråden och drag den genom resterande m och fäst ordentligt.
Sy ihop sömmen bak på mössan i kant m.

Ladda ned diagrammet som PDF: v 1-68

4 kommentarer:

  1. Den är jättefin. Jag gjorde också en sån likadan mössa när jag förstod att det skulle bli en babykofta. Baksidan var (är fortfarande) så ful och trådig så jag hade fått fodra den om en baby skulle haft den. :-) Jag är jättenöjd med min mössa! Ingen behöver titta inuti den.
    Tack för en trevlig mysteriestickning!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Hej, jag gjorde nynörjarvarianten och använde lite tjockare garn. Nu håller jag på att färdigställa en väska av "provlappen". Det var kul att se hur ni gjorde kudden, för det var så jag redan arbetat vidare för att på till en väska med randigt bakstycke.

    En mössa med diagrammet från mysteriestickningen fick en vän av mig i 40-årspresent i helgen som gick. Jag räknade om lite på ett enkelt mössmönster jag redan hade och den blev superfin. När min syster såg en bild så sa hon direkt: En sån vill jag ha!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att höra Anna-Karin! :-) :-)