tisdag 9 februari 2016

Svarta Fårets Mysteriestickning del 3

Välkomna till del 3 på Svarta Fårets mysteriestickning.

Då är det dags för tredje delen och det bjuds på flerfärgsstickning igen (men den här gången med "bara " 2 färger åt gången  :-) )

För att ta del av bilder på andra mysteriedeltagares stickningar under projektets gång så finns det flera varianter:
*Instagram: hashtagga din bild med #svartafåretkal
*Facebook: Vi kommer ha inlägg om detta på Facebook och då kan ni posta bild i meddelandefältet till inläggen. Eller inboxa oss bilder.
*Det går också bra att maila oss bilder: info@svartafaret.se med rubriken "Bild mysteriestickning" så visar vi dem på bloggen vid tillfälle.
*Gå med i vår Facbookgrupp: Svarta Fåret KAL  

Originalvarianten:
Du har 148 m på stickan. Fortsätt att sticka mönsterstickning efter kantm, enl diagrammet v 24-31.
MÖNSTERDIAGRAM till original & nybörjarvariant
Sticka mönster efter kantm. Sticka slätstickning, förutom på gråmarkerade varv. De stickas med am från räts eller med rm från avigs.

.

Ladda ned diagrammet som PDF: v24-31

Nybörjarvarianten:
Fortsätt att sticka mönsterstickning efter kantm, enl diagrammet v 24- 31.

Här upptäckte vår flerfärgs-nybörjare, som stickade nedanstående, att hon missade att "vända håll" när hon stickade mönsterstickningen från avigsidan. Så mönstret blev fel först.

På avigsidan är den ruta, som är ovanför den rutan som var sista maskan innan kantmaskan på förra varvet, nu första maskan och så läser man diagrammet från vänster till höger istället. Hon gjorde på samma sätt på första delen, men där blev det ej fel då mönstret såg likadant ut spegelvänt :-)

Hon tyckte det var lite klurigt att få till detta men det gick till slut :-)

Nästa del publiceras fredag 12 februari
(Tidigare delar på Mysteriestickningen kommer ligga kvar på bloggen, så du kan sticka i din egna takt!) För att se tidigare delar klicka på etiketten Mysteriestickning till höger i menyn.

3 kommentarer:

  1. När jag stickar del 3 blir det 2 kantmaskor i slutet.
    efter att man gjort den första maskan på mönstret, så som man gör med hjärtanen.
    när man gjorde hjärtanen hade ju den 2 extra maskor i början av mönstret som skulle vara med i slutet igen.
    eftersom del 3 går jämt ut med hjärtanen, men enbart har 1 maska i början gör det att en maska fattas?
    Har kontrollräknat flera gånger och får det inte att stämma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du ska upprepa rapporterna på precis samma sätt som hjärtanen. :-) Återkommer med bild!

      Radera
    2. Tack. Trodde inte man skulle ha dom mönster-maskorna igen (färg 5). då de inte blir en hel evighetssymbol på slutet. (gjort min utan, och använde bara färg 4 där.