måndag 9 november 2015

Virkad mössa med hjärtan

Dagens mössa är i stl (4-5 år) alt (vuxen).
Garn: 2 nystan
Ullgarn: Ulrika
eller
Akrylgarn: Freja
(Mössan på bilden är virkad i Freja 03 ljusgrå och fg 45 röd)
Virknål: 4,5
Tillbehör: Grov nål
fm = fast maska
lm = luftmaska
st = stolpe

Utförlig beskrivning till virkmaskor hittar du till höger under etiketten "virkkurser"
Första st på ett varv ersätts av 3 lm Varvet sluts med en sm 3:e lm.

Följ grundmönstret (klicka på länken) i stl (4-5 år) alt (vuxen), och virka resår samt V1 på mössan (men minska på tre ställen så att det totalt blir 63 fm på stl (4-5 år)

V2,grått garn: (63)(70) st
V3, rött garn: *(2 st +1 lm + 2 st) i samma m, 2 lm, hoppa över 6 m.
Upprepa från * ytterligare (8)(9) ggr
V4, grått garn. Med start runt lm-maskan som är mellan 2 stolpar på V3:
* 1 fm, 2 lm, 1 fm i vardera av de två mittersta överhoppade fm på V2. 2 lm. Upprepa från * ytterligare (8)(9) ggr
Upprepa V2-V4, ytterligare (5)(6) ggr.
Avsluta med att virka V1 en gång.

Klipp av garnet, men lämna så att det blir ca 60 cm kvar. Trä på det på en stoppnål och sy fram och tillbaks med dubbelt garn mellan varannan fm på sista varvet. Drag åt och fäst garnet.

Fäst lösa trådar.

2 kommentarer:

  1. Får inte ihop varv 4?? Vad ska man göra runt lm mellan de två st? Ska man sen med 2lm hoppa till de två mittersta från varv 1 , som antagligen ska vara varv 2, eller? Och hur ska man sen lägga upp varv 5? Ska det vara 2 st vid alla två lm? Och st i st sen eller???

    SvaraRadera
  2. Får inte ihop det här riktigt?? Varv 4: Vad ska man göra runt lm som är mellan de två st på varv 3?? Hur kommer man sen vidare till de två mittersta maskorna på varv 1, som jag antar ska vara v2? Hur fördelas sen st på varv 5??