fredag 21 november 2014

Virkat julpynt i pysselgarnet Starlight

Nu närmar sig julen så vi vill ge lite tips och inspiration till julpyssel. Här nedan finns beskrivning till 5 små julprydnader att hänga i granen. Du kan även ladda ned mönstret som PDF: Julpyssel Starlight Starlight finns i 4 färger, se dem här: Starlight

Garn:  Starlight 
hjärta: fg 04
klocka: fg 01
kula: fg 01 samt  1 nystan svart candy eller restgarn.
skruv: fg 03
gran: fg 02

Virknål:     Svarta Fåret 3

sm = smygmaska
fm = fast maska

Hängen till alla:
Virka 15 lm och klipp av garnt men spar en bit på varje sida av lm-kedjan
att sy fast hänget med.

Hjärta:
Börja med att virka två toppar till hjärtat. De virkas såhär:
V 1: gör en magisk ring med 5 fm
V 2: 2 fm i varje maska varvet runt 10)
V 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, fortsätt så varvet ut (15)
V 4-6: fm .
Virka ihop de två topparna med 3 sm. Dessa tre maskor räknas inte med härefter, eftersom de hamnar i mitten och ”försvinner” . Du fortsätter att virka runr, runt.
V 7-9: fm (24)
V 10:*virka 3 fm, hoppa över en m*  upprepa  ytterligare 5 ggr. (18)
V 11-12: fm
V 13: *Virka 2 fm, hoppa över en m* Upprepa ytterligare 5 ggr, . (12)
V 13: fm
Virka runt runt, en fast m i varannan m, tills hjärtat är klart. Fäst tråden.

Kula:
Virka två halvor med svart garn. Om du fyller med vadd så virka två av ”halva ett”. Om du sätter runt en glaskula så virka en av varje halva.
Virka med silvergarnet, smygmaskor mellan varje rad.Sy ihop halvorna med silvertråd.

Halva 1:
Virka 7 fm runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (14)
2a varvet: Öka i varannan maska (21)
3e varvet: fm  (21)
4e varvet: Öka i var tredje maska (28)
5e varvet: Öka i var fjärde maska (35)
6e varvet: fm (35)
7e varvet: Öka i var femte maska (42)
Varv 8-19: fm

Halva 2:
Virka 14 lm, slut till en ring med en sm.
1a varvet: 14 fm runt ringen (14)
2a varvet: Öka i varannan maska (21)
3e varvet: fm  (21)
4e varvet: Öka i var tredje maska (28)
5e varvet: Öka i var fjärde maska (35)
6e varvet: fm (35)
7e varvet: Öka i var femte maska (42)
Varv 8-19: fm

Skruv:
Virka 30 lm. Börja i 4:e lm och virka 3 st i varje lm.

Gran:
Virka5 lm och slut till en ring med en sm.
Varv 1: virka 3 lm, 3 st, 3 lm, 4 st, 3 lm, 4 st, 3 lm, avsluta med en sm i den tredje lm i början av varvet.

Varv 2:  Vrka sm fram till nästa lm-båge vrka sm fram till nästa lm-båge. Virka 3 lm, 3 st, 3 lm och 4 st om lm-bågen. *Virka 1 lm, virka om nästa lm-båge 4 st, 3 lm och 4 st* upprepa detta 2 gånger. Avsluta varvet med 1sm i den tredje lm i början av varvet.

Varv 3: Virka sm fram till nästa lm-båge. Virka 3 lm, 3st, 4 lm och 4 st om första lm-bågen. *Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Virka 4 st om nästa lm-båge. Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Virka 4 st,  4 lm och 4 st om nästa lm-båge* upprepa detta 2 ggr. Virka 1 fm i mellanrummet efter de nästa 2 st på förra varvet. Virka 4 st om nästa lm-båge. Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Slut varvet med 1 sm i den 3:e lm i början av varvet.

Foten: Vänd arbetet och virka 2 sm så att varvet börjar i den första av de 4 st på förra varvet. Virka 3 lm och 1 st i de nästa 3 maskorna. Fäst garnet

Klocka:
V1.Virka 4 lm och slut med en sm.
V2. Virka 2 fm i varje m (8)
V2. * 1 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa (12)
V3. * 3 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (15)
V4. * 4 fm, 2 fm inästa m* Upprepa  (18)
V5-11. fm (18)
V12.  * 2 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (24)
V13.  * 3 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (30)

Om du vill ha en liten kula så virka:
5 fm runt en magisk ring.
1 fm i varje m (5)
Klipp av garnet och forma till en boll och sy fast bollen i klockan.