tisdag 4 februari 2014

Basmönster till virkad klänning i Tilda, tre storlekar

Här är ett basmönster till baby/barnklänning som du kan variera in i det oändliga. Kanske kan en ljusare färg på garnet passa extra bra till sommaren och lite mörkare till vintern? På bilden har vi dekorerat med ett varv smygmaskor i olika färger samt en blomma som är virkad på fri hand..

Virknål 3
Garn: Tilda 2 (3) 4 nystan
Virkfasthet: 21 st = 10 cm
Storlek: 3-6 månader (9-12 månader) 2-3 år

3-6 månader byst ca 44 cm, hel längd ca 31 cm
9-12 månader byst ca 52 cm, hel längd ca 36 cm
2-3 år byst ca 57 cm, hel längd ca 40 cm

Klänningen virkas delvis med stolpar. Första stolpen på varje varv ersätts med 3 lm och varvet sluts med en sm i 3:e lm. Först virkas själva "klänningsdelen". Sedan virkas framstycket och längst ut på kanterna på framstycket, virkas axelbanden. Axelbanden sys sedan fast bak på klänningen.

3-6 månder
90 lm, slut med en sm till en ring.
V1-3: 1 st i varje st  (90)
V4: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (102)
V5-9: 1 st i varje st (102)
V10: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (114)
V11-15 1 st i varje st (114)
V16: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet  (126)
V17-25 1 st i varje st (126)

Fram
Lägg klänningen platt och börja virka i 8:e fm från höger räknat. Virka 31 fm fram och tillbaks i 4 varv. Vänd med en lm.

Axelband. (Längst ut på v med fasta m)
8 fm tot 34 var. Vänd med 1 lm

9-12 månader
106 lm, slut med en sm till en ring.
V1-4: 1 st i varje st  (106)
V5: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (118)
V6-11: 1 st i varje st (118)
V12: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (130)
V13-18 1 st i varje st (130)
V19: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet  (142)
V20-29 1 st i varje st (142)

Fram
Lägg klänningen platt och börja virka i 9:e fm, från höger räknat. Virka 38 fm fram och tillbaks i 6 varv. Vänd med en lm.

Axelband. (Längst ut på v med fasta m)
10 fm tot 50 varv

2-3 år
118 lm, slut med en sm till en ring.
V1-5: 1 st i varje st  (118)
V6: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (130)
V7-13: 1 st i varje st (130)
V14: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet (142)
V15-21 1 st i varje st (142)
V22: Öka 12 st jämnt fördelat på varvet  (154)
V22-33 1 st i varje st (154)

Fram
Lägg klänningen platt och börja virka i 8:e fm från höger räknat. Virka 44 fm fram och tillbaks i 7 varv. Vänd med en lm.

Axelband. (Längst ut på v med fasta m)
12 fm tot 52 varv

8 kommentarer:

  1. Therese Wennergren4 februari 2014 20:58

    Hur mycket garn går åt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återkommer med garnåtgång inom kort!

      Radera
  2. Hur många nystan går det åt? Syr man fast axelbanden mot ryggen bara? Hur virkas nederkanten man ser på bilden med randig klänning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återkommer med garnåtgång. Ja, axelbanden syr man fast (skall lägga till det i texten, tack) Nederkanten är virkad såhär: V1: Fm. V2: *1 fm, 5 lm, hoppa över 2 fm. Upprepa från * varvet runt. Runt ärmhål/halsringning är det virkat med sm på den randiga klänningen.

      Radera
  3. Stämmer mönstret för den största klänningen? Får det liksom inte till att gå ihop...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna. Det hade smugit sig in en siffra extra. 44 fm skall det stå, inte 344. :-)

      Radera
  4. Så här blev min!! Tack=))
    http://lchftrollet.blogg.se/2014/october/min-forsta-klanning.html#comment