måndag 27 januari 2014

Virkad barnklänning/tunika (stl 1 och 2-3 år) med tillhörande mössa.

Den här klänningen och mössan är virkad i vårt nya härliga garn Caramello!
Garnet som finns i 8 glada färger, samt en mönsteröversikt, kan du se här: Caramello
Vill du virka klänningen i en annan kvalitet passar mönstret även till bomullsgarnet Matilda, ullgarnet Ulrika och akrylgarnet Freja.

Virknål: 4 (3,5 om du virkar lite lösare)
17,5 fm = 10 cm

KLÄNNING:
storlek: 1 år (2-3 år)

Axelband X 2:
Virka 7(8) lm
V1-32(34): 1 lm, 6(7) fm, vänd

Virka ihop axelbanden och vidare på framsidan av klänningen:
R1: Virka 1 lm, 6(7) lm på första axelbandet, 15(16) lm emellan och sedan 6(7) fm på andra axelbandet.
R2-11(12): 1 lm, 27(30) fm.
Tag av tråden och fäst.

R12: Virka 5(6) lm, 6(7) fm över kortsidan bak på axelbandet, 15(16) lm (ärmhål), 27(30) fm (framsidan), 15(16) lm (ärmhål), 6(7) fm över kortsidan bak på axelbandet, 5(6) lm. Vänd
R13-18: 1 lm, 79(88) fm, vänd
Rad 19-30(34) virkas med st. Första st ersätts med 3 lm och varvet avslutas med en sm i 3:e lm.
öka = virka två st i samma m
R19-30(34): St, öka på 8 ställen, jämnt fördelat på varvet.
R31(35): * 1 fm, 3 lm. Upprepa från * varvet ut. (Du skall INTE hoppa över någon maska, de 3l blir som en liten spetskant). Slut med en sm.

MÖSSA
1 år
Virkas imed st. Första st ersätts med 3 lm och varvet avslutas med en sm i 3:e lm.
V1:9 st runt en magisk ring.
V2: Öka i varje m (18 )
V3: Öka i varannan m (27)
V4: Öka i var 3:e m (36)
V5: Öka i var 4: e m (45)
V6: Öka i var 5:e m (54)
V7: Öka i var 6:e m (63)
V8: Öka i var 7:e m (72)
V9-13. St (72)
V14-15. I reliefstolpe virkad från rätsidan, 1 reliefstolpe virkad från avigsidann. Upprepa från * varvet ut.

2-3 år
Virka V1-8 lika som mönstret för 1 år.
V9: Öka i var 8:e m (81)
V10-15 St (81)
V16-18:  I reliefstolpe virkad från rätsidan, 1 reliefstolpe virkad från avigsidann. Upprepa från * varvet ut. 

(Vill veta hur man virkar reliefstolpar, titta här: Reliefstolpar)

BLOMMA
Virka 33 lm
Varv 1: Börja i 4:e lm från nålen och virka 30 st
Varv 2: Virka 5 stolpar i varannan maska, och en fast maska i varannan maska.

Rulla och sy ihop rosen med ena änden av garnet.
Sy fast blomman direkt på mössan alt sy fast en säkerhetsnål på blomman.

Produkter från Svarta Fåret hittar du i följande butiker: Återförsäljare
(Högst upp på sidan finns en lista över fysiska butiker, skrollar du ned hittar du en lista över nätbutiker)

2 kommentarer:

  1. Klänningen blir väldigt kort skulle vilja kalla den tunika.Jag gjorde ökning i två varv o ett varv utan tills jag ökat 16 varv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, tunika är nog ett mer passande ord. Har lagt till det i rubriken! Tack!