tisdag 17 december 2013

Virkade snöbollsljuslyktor

Virknål: 3
Garn: Candy, Svarta Fåret

Första st på ett varv ersätts av 3 lm.
På varje varv (varv 2-8)  skall det vara 10 "popcorn", se beskrivning längst ned.

Lägg upp 30 lm och slut till en ring med en sm.

Varv 1: Vilka en lm, och därefter 30 fm. Slut med en sm i första lm på varvet.

Varv2: I var 3:e maska skall du virka ett "popcorn", och där emellan 3 lm. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet

Varv 3-8. Virka en sm så att du hamnar runt lm-kedjan mellan de två första popcornen. Virka ett popcorn runt varje lm-kedja, och 3 lm däremellan. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet.

Varv 9.  Virka en lm, och sedan 2 fm runt varje lm-kedja och 1 fm i varje popcorn, Slut med en sm . ( 30 fm)

Varv 10. Virka fm hela varvet.

Klipp av tråden och fäst.

Ett popcorn virkas såhär:
Istället för att virka en st virkar ihop 4 st tillsammans i samma maska enligt följande:
X Omslag om nålen, stick ned nålen i nästa m och drag igenom garnet, omslag om nålen, drag garnet genom 2 m X. Upprepa detta ytterligare 3 ggr i samma m. Omslag om nålen, drag garnet genom alla 5 m på nålen.

1 kommentar:

  1. Hejsan och god fortsättning!
    Ljuslyktorna är superfina. Jag har precis virkat klart ett mobilfodral i garnet Freja Lamé (från Svarta fåret) och det blev riktigt fint och lite lagom "glammigt" kan tänka mig att dina ljuslyktor skulle bli fina i det garnet.

    Ha det fint och virka på, Karin