tisdag 1 oktober 2013

Virkad fuskpolo

Nu börjare det bli kyligare ute och det är dags att klä sig varmare. Är du sugen på ett lite mindre men ändå användbart virkprojekt, så kanske det här är något för dig. Fuskpolon passar ett barn mellan 1-3 år ungefär.

Virknål:3
Garn: 2x25g nystan baby merino från Svarta Fåret.

Lägg upp 21 lm.
v1:Börja i andra m från virknålen och virka 20 fm. Vänd
v2- 62 Virka 1 lm och sedan 20 fm i yttre maskbågen (den som är längst bort från dig). Vänd
Sy/virka ihop kortändarna så att det blir en tub.

Virka sedan ett varv runt kanten på ena sidan av tuben med 2 fm i varje m (=124 m). Alternativt virka varannan: 1 fm i första m och 3 fm i andra, upprepa så varvet ut.

Jag gjorde alt 2 för det kändes bäst tycker jag :-), men huvudsaken är att det blir 124 fm totalt runt.

Virka 30 fm och i 31:a m virkar du 3 fm. Upprepa momentet ytterligare 3 ggr, så att du har ökat tot 4 ggr och har 132 m på varvet. Ökningarna bildar hörnen på fuskpolon.
Virka 32 fm och i 33:e virkar du 3 fm. Upprepa ytterligare 3 ggr. (140)
Virka 34 fm och i 35:e virkar du 3 fm. Upprepa 3 ggr. (148)
Virka 36 fm och i 37:e 3 fm. Upprepa 3 ggr. (156)
Virka 38 fm och i 39:e  3 fm. Upprepa 3 ggr. (164)
Virka 40 fm och i 41:a 3 fm. Upprepa 3 ggr. (172)
Virka 42 fm och i 43:e 3 fm. Upprepa 3 ggr. (180)

Nu skall du virka framstycket:
Virka en lm och vänd arbetet. Virka 45 fm. vänd. Upprepa ytterligare 11 varv. Klipp av garnet och fäst det.

Bakstycket:
Räkna 45 m från den sista m du virkade i första raden av framstycket. I 46:e maskan virkar du en fm, och sedan ytterligare 44 fm (45 tot). Vänd.
Virka en lm och sedan 45 fm. Upprepa detta i 9 varv.
Virka sedan ett varv med sm runt hela kanten. I hörnen virkar du till 2 lm, så att det inte viker sig.
Klipp av garnet och fäst

8 kommentarer:

  1. Jättefin, måste göra en sån. Men hur får man till ränderna i kragen? De blir väl inte så bara av att virka i bakre maskbågen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katharina!
      Ränderna bildas när man virkar i bakre maskbågen. Det blir lite "resårlikt"
      Häls Svarta Fåret

      Radera
  2. Jättefint mönster!
    Jag har provat att virka den men tuben blir bara hälften så stor och går inte på långa vägar över 1 åringens huvud. Vad gör jag för fel?
    Mvh
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Prova att gå upp en storlek på virknålen, antagligen virkar du hårdare än det är virkat på bilden. men vill du inte repa upp så föreslår jag att du virkar flera varv på tuben innan du virkar ihop den. men då kommer inte antalet maskor att stämma. Jag återkommer med masktätheten på polon så kan vi utreda om det är där problemet ligger. Trevlig halloween!!

      Radera
  3. Tackar för det mönstret. Jag använder annat garn och har kommit halvvägs. När jag testade runt 3åringen funkade det utmärkt.

    SvaraRadera
  4. Hej! Håller på att virka denna polon och är färdig med själva resårkragen. Men nu undrar jag om ni skrivit en siffra fel eller om det är fel på mina matte kunskaper. Man ska virka 30 fm och i 31 m ska man öka med 3 fm och upprepa tre gånger till. Då har man istället för 124 m 132 m. Men så blir det ju bara om man virkar 2 fm varje 31a m. Virkar man 3 borde m antalet bli 140. Ska man öka med 2 eller 3 fm i 31a m? Hoppas ni förstår jag.
    Mvh Minett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minett! Tänkte ta en titt på mönstret men nu såg jag din kommentar nedan ;-) Häls Svarta Fåret

      Radera
  5. Det är min matte som är dålig ;) Nu fattar jag och får det rätt.
    Tack för ett fint mönster!
    Mvh Minett