tisdag 17 september 2013

TÄVLING- vinn vårt nya mohairgarn La Perla.


 Namn på design och garnernas färg hittar du här: La Perla

Vi vill fira att vi på drygt tre månader har fått 1400 följare på Facebook!

Under hösten lanserar vi några nya garnkvaliteter och däribland vårt italienska modegarn La Perla.
Vi tror att La Perla kommer att bli en favorit hos många stick- och virkälskare av många anledningar. Det här garnet ligger oss lite extra varmt om hjärtat, då vi själva har varit med och tagit fram det på plats i Italien. Vi hade en önskan om ett melerat mohairgarn med en tunn lamétråd som löper genom hela nystanet, för att få fram en precis lagom mängd lyster. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hoppas att Du också kommer att tycka om vårt nya garn! La Perla är väldigt drygt, till en sjal går det åt ungefär tre nystan (Ett nystan väger 25 g).

Nu till tävlingen: Vad skulle Du vilja VIRKA i La Perla?
Vi har stickdesign till en tröja, halskrage och sjal och vill nu höra dina önskemål gällande virkdesign.
För att vara med i tävlingen så kommentera det här inlägget (glöm inte att skriva din mailadress!!!), eller maila till blogg@svartafaret.se och skriv vad just Du skulle vilja se för ett VIRKMÖNSTER till La Perla.

Tävlingen pågår till onsdag 25 september och då kommer en jury, bestående av Svarta Fårets designavdelning, att utse en vinnare. Vinnaren erhåller 3 nystan La Perla i valfri färg och stickmönster till sjalen på bilden ovan (mönster 1491). Och ett par stickor såklart!

Lycka till!                                 OBS! TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD!

66 kommentarer:

  1. Skulle vilja göra en tunn gles poncho till fest. Så snyggt med en enkel enfärgad klänning eller byxor och top under.
    Åsa Carlsson
    mail: lennart.jamting@telia.com

    SvaraRadera
  2. Snyggt garn. Blir snyggt till sjalar. Men varför inte ett mönster till en poncho.
    evahenriksson56@gmail.com

    SvaraRadera
  3. En tunika/klänning hade varit perfekt att göra en glad i höstrusket, och av detta underbara garn blir ju verkligen hösten lättare att ta sig genom. Bara namnet La Perla.. Känns som om man plockat pärlan direkt från ostronet

    SvaraRadera
  4. En snygg bolero i en härlig färg till den lilla svarta. Perfekt.
    /Yvonne
    y.huldt@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja göra handledsvärmare och halskrage/sjal i matchande garn.
    Skulle det bli lite garn över så skulle jag göra en liten tröja till min nakenkatt som brukar bli frusen på vintrarna. kanske t o m skulle göra tröjan först och använda eventuellt överblivet garn till mig själv ;-)

    ioma(a)ioma.se

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag skulle tveklöst vilja virka en vacker filt att ha i min nya soffa i vardagsrummet. En sån härlig filt som är härlig att dra över benen en kulen kväll. Till det skulle jag virka en lampskärm och en matchande kudde. I detta vackra garn skulle det bli en fantastisk lyster.

    Med vänlig hälsning

    Jennie Lindström

    SvaraRadera
  7. Ev vacker sjal skulle det bli av det garnet

    SvaraRadera
  8. Vilket fantastiskt garn! Jag skulle utan tvekan vilja virka en skir sjal. Kanske en som påminner om den här: http://www.ravelry.com/patterns/library/echo-flower-shawl
    textilaerika@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Jag skulle vilja virka en sjal i ett enkelt, glest mönster så att färgskiftningarna verkligen kommer till sin rätt. Och blir det garn över, varför inte ett par handledsvärmare som matchar? :)
    Gabriella Jardevik gabriella2@spray.se

    SvaraRadera
  10. Åh, jag skulle vilja ha virkmönster till handledsvärmare, men också en gardin. Tänk vad härligt när solen skiner igenom de vackra, luftiga och skira gardinerna.

    Med vänliga hälsningar
    Therese
    therese@rosenro.se

    SvaraRadera
  11. Underbart vackert garn.Jag skulle definitivt sticka sjal till mej + till mina döttrar.
    Det där garnet kommer jag att köpa garanterat.Kan också tänka mej att sticka en sjal som vinst i vårt senoirlotteri-Tanterna gillar sjalar.
    Med vänlig hälsning Soili.
    soisin@live.se

    SvaraRadera
  12. Jag skulle virka en tunn kofta att ha till fest eller vardags. En lätt och skir kofta som kan piffa upp en enkel svart klänning.

    Mvh
    Sofia
    sofia_vasti@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. Så mycket fint man kan göra med det härliga garnet!! Först tänkte jag sjal, men en tröja skulle nog bli väldigt snyggt , så mitt val blir en tröja!!

    Hoppas på tur gör Ingrid Gerdin

    SvaraRadera
  14. Åh så roligt det vore att få virka en sjal. Så glad att det är just virkmönster - då det annars alltid är en viss övervikt av stickmönster (tycker jag som inte stickar). Sjalen är alldeles lagom stort projekt och passar ju så bra till årstiden.
    Hoppas, hoppas, hoppas!
    Kerstin

    kerstin.holmberg@systementor.se

    SvaraRadera
  15. Alltså, jag tänker ju direkt på lyxiga underkläder när jag hör La Perla, så kanske en schysst bh med matchande trosor? Lite lagomt glittrigt en fredagkväll;)

    Med vänlig hälsning Anna
    annanilsson24@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. En lång omlott-kofta

    Med vänlig hälsning,
    Kristina Gustafsson

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Skulle vara kul om det gick att virka små figurer, skulle bli så vackert i La Perla! jag är snart utbildad förskollärare ochs kulle vara toppen att komma till förskolan sen med små figurer jag kan använda i pedagogiska sammanhang!:)
    Stor kram!
    /Gabriella Ekdahl
    mail: pepsan4@hotmail.com

    SvaraRadera
  18. En festponcho vore väl fint i detta "festliga" garn.

    mvh
    elainesbild@yahoo.se

    SvaraRadera
  19. Jag skulle vilja virka en ärmlös tunika, super fin att ha över en svart topp eller klänning, passar både till fest och lite mer uppklädd vardag!
    Vackert och arbetat, gärna med någon form av hål-effekt.
    /Katarina
    stellalunanova@hotmail.com

    SvaraRadera
  20. Jag har hittat ett mönster på en bolero på craftsy.com som skulle passa utmärkt med detta garn. En bolero för både vardag och fest skulle det bli då, eftersom mönstret är lite "bohemiskt".
    johansson.maria.therese@gmail.com

    SvaraRadera
  21. Åhh , Jag vill göra en gosig sjal i det där vackra garnet :)

    SvaraRadera
  22. Jag har fått pippi på pulsvärmare och halsvärmare och skulle därför göra ett riktigt lyxigt set och skulle det bli över så skulle jag sätta en snygg kant på en matchande mössa.

    SvaraRadera
  23. Haft förmånen att sticka i detta garn. Eftersom det blir så lätt och luftigt skulle jag kunna tänka mig en lite längre, löst virkad nät-tunika.

    SvaraRadera
  24. Har precis fått tre små söta tjejer som nu är 4, 4, och 6 månader ja de är ju inte mina utan mina barnbarn tänk att göra varsin helt underbar klänning till tjejerna det skulle vara så kul... Då deras föräldrar verkligen älskar handgjorda saker till sina töser
    lallawallin58@gmail.com

    SvaraRadera
  25. Ser ut som ett garn man bara vill gosa in sig i. Jag skull vilja ha mönster på något man kan dra om sig runt axlarna. En stor, bred, fyrkantig sjal i någon vackert mönster som matchar det melerade garnet. Eller varför inte en sån 'huvhalsduk' som man har på huvudet och även kan dra runt hals/axlar. Skulle passa perfekt!

    susi.roman@bredband.net

    SvaraRadera
  26. Benvärmare! Det hade blivit så tjusiga i det garnet...
    veravendler@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. jag skulle göra en sjal av något slag!! kunde jag så skulle jag nog också vilja göra en gles långtröja av något slag!

    ingegerdk-78@hotmail.com

    SvaraRadera
  28. Jag tycker att det skulle vara fint med en fin virkad liten väst. En kort, skir i vackert spetsmönster. Skall vara öppen framtill så man kan bära den oknäppt. Gärna lite blommor som hänger i "fransar". Man kan ha med en längre modell som alternativ med samma mönster.
    elisabeth.nyman@spray.se

    SvaraRadera
  29. En fin kofta, eller en härlig sjal. Det blir lite extra tjusigt med det lite glittriga garnet.

    zaric40@hotmail.com

    SvaraRadera
  30. Hej!
    Jag skulle vilja virka ett skönt sommarlinne i det garnet, tror det skulle bli super :).

    christinw@hotmail.se

    SvaraRadera
  31. Jag tänker direkt på att det skulle vara supersnyggt med en virkad kofta i detta garn. Gärna enkel men med något slags hålmönster kanske, eller bara en raglanärm. Helst virkad uppifrån och ner i ett stycke. Den skulle bli lätt, varm och framför allt otroligt stilig med garnet som skiftar färg så att det blir mjukt randigt.
    /Stina
    stina.ekwall@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Jag skulle vilja ha en lätt virkad ponscho, som inte är som *mormors rutor*

    dianakrooks@bredband2.com

    SvaraRadera
  33. Vilka härliga färger!
    Tätt virkat skulle det bli en vacker tjock pläd som ändå skulle vara mjuk och följsam.
    Annars ser jag framför mig en amigurumi i form av en katt.

    /Tina
    tikan891@gmail.com

    SvaraRadera
  34. En gles långkofta med sjalkrage och trumpetärm med spetsmönster på bakstycket!
    Har sett en variant på detta någonstans och det här garnet är underbart ju!
    Jag tror jag var skata i ett tidigare liv? Jag älskar allt som glittrar! ;)

    Med vänlig hälsning, Anna Glavenhult
    kaxon@hotmail.com

    SvaraRadera
  35. En mysigt stor tröja/kofta skulle jag vilja göra. I nått fint skirt mönster. stu_car@hotmail.com

    SvaraRadera
  36. Det var verkligen fin lyster i garnet!
    Gillar det plommonfärgade/rosa lite extra mycket :-)
    Jag tror det skulle vara väldigt tjusigt med ett par handledsvärmare i detta garn.
    Har själv virkat såna i mohairgarn innan, och det blir faktiskt väldigt bra.
    Man kunde göra ett enkelt mönster, men kanske med en spetskant. Skulle nog bli väldigt fint nu i höst, med ett par skimrande handledsvärmare som skymtar utanför jackärmen!

    SvaraRadera
  37. En tunika eller bolero i stora virkade maskor. Nåt liknande kärleksknutar.

    Underbart garn verkar det vara!

    Sofia.Palmerlund@gmail.com

    SvaraRadera
  38. Dåligt om virkmönster överhuvudtaget, så vilket som blir nog bra men jag skulle vilja ha mönster till en halv gles sjal som går att ha både som "halsduk" och över axlarna för att piffa upp en enkel svart klänning! enya73@live.se

    SvaraRadera
  39. Jag skulle nog göra en sjal och handledsvärmare i det garnet om jag vann.
    myet@hotmail.com

    SvaraRadera
  40. jag skulle virka en babyfilt,handledsvärmare,pannband å många härliga figurer samt en å anna sjal till mig å nära och kära om jag vann
    evalena.n@hotmail.com

    SvaraRadera
  41. Åh en snygg bolero med krage för min värkande nacke & snygga "torgvantar" att värma värkande händer. Vore gudomligt att få det :)
    cissiandersson1978@gmail.com

    SvaraRadera
  42. En lang jakke hadde vært lekkert i dette nydelige garnet :-) Ann-Karin Svåsand an-svaa@online.no

    SvaraRadera
  43. Om jag vinner det vackra garnet skulle jag virka en gles sjal och handledsvärmare
    carina-lindholm@hotmail.com

    SvaraRadera
  44. Ett mönster på fina virkade handledsvärmare med pärlor till.
    // Bea trisan_88@hotmail.com

    SvaraRadera
  45. Åh waooo vílket vackert garn
    Skulle välja att sticka en härlig halsduk med tillhörande handleds värmare i min älsklings färg vin rött.
    hoppas på tur gör
    m-l.g@tele2.se

    SvaraRadera
  46. Jag skulle sticka handledsvärmare av garnet, om inte lamétråden kliar. Kliar den lite så skulle jag hellre sticka en lite lagom gles sjal att ha som halsduk.
    //perjar@gmail.com

    SvaraRadera
  47. Åh.. En "spindelsjal" i det cerisefärgade garnet skulle bli helt underbar. Lätt och luftig. Alldeles ljuvlig. annils62@hotmail.com

    SvaraRadera
  48. Jag skulle vilja se ett virkmönster på en glesare sjal i samma stil som dödskallesjalen, spindelsjalen och hjärtsjalen fast med blommor som mitt! Den hade jag velat virka!
    Garnet ser fantastiskt fint ut och sjalen liksaå så jag håller tummarna!
    drewke.erika@gmail.com

    SvaraRadera
  49. Jag skulle vilja virka en lätt och luftig babyfilt till kommande barnbarn, att ha i vagnen en sval sommarkväll när jag är barnvakt.

    helenjosefsson64@gmail.com

    SvaraRadera
  50. Skulle vilja virka en kortärmad kofta. Varmt o gott nu i höstmörkret. Fantastiskt härligt garn som piggar upp.

    SvaraRadera
  51. Så vackert garn! Jag kan tänka mig poncho, lång tunika, sjalar, gärna virkat. Men kan även tänka mig en stickad mössa som jag fodrar med något värmande. Om jag har tur... afyhr@spray.se

    SvaraRadera
  52. Skulle vilja göra en skir och glittrig festsjal !!

    skytteln (a) hotmail.com

    SvaraRadera
  53. Sånt underbart garn!! Jag skulle vilja göra en fin sjal att ha i vinter :)
    rebecca_jernberg@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Du har vunnit tävlingen. Maila oss din adress samt vilka färger du vill ha på dina 3 nystan! Stort grattis! önskar Svarta Fåret!

      Radera
    2. Maila adressen till: blogg@svartafaret.se

      Radera
  54. Skulle gärna göra handledsvärmare och matchande halstub i detta fina garn :-) adelinne_87@hotmail.com

    SvaraRadera
  55. jag skulle definitivt virka ett par vantar till mig och ett par till min fina lilla systerson som snart blir 2 veckor. viktigt för både stora och små att inte frysa om händerna! :)
    anna@rallyimport.se

    SvaraRadera
  56. Jag skulle vilja virka en gosig filt som både värmer mig och dekorerar tv-soffan.
    Hälsningar Barbro.045629462@telia.com

    SvaraRadera
  57. Ett par långa halv-vantar / handledsvärmare i ett snyggt spetsmönster, gärna med ett extra mönster av några pärlor på handens utsida.

    SvaraRadera
  58. Ett par underarmslånga spetsmönstrade fingerlösa handskar med några pärlor på handens ovansida som extra "touch".
    eva.nydahl@gmail.com

    SvaraRadera
  59. Jag skulle virka en sjal till min väninna, som inte kan göra det själv.
    /Ulrika Hännestrand: ulrika_hannestrand(a)Hotmail.com

    SvaraRadera
  60. Jag skulle vilja VIRKA en klänning som slutar ovanför knäna. Faktiskt en sommarklänning även om det är höst nu för jag skulle ha en snygg underklänning till. Framförallt i de cerisa tonerna!! Muuuuuums!!! blomsterpinglan@gmail.com

    SvaraRadera
  61. Hej!
    Vilket vackert garn. Melerade garner ger en så fin effekt! Jag skulle gärna vilja göra en virkad dekorativ krage eller bolero av detta garnet. Något som kan liva upp den mörka hösten!

    Mvh Amanda
    jla.ogren@gmail.com

    SvaraRadera
  62. Glitter ska synas, så jag hade velat ha en tubsjal att svepa in håret i samtidigt som man håller halsen varm (och snygg)!
    // Eva
    snuttetutt@hotmail.com

    SvaraRadera
  63. Handledsvärmare kan jag inte få för många av. La Perla finns i flera fina färgställningar som kan ge vackra glesvirkade handledsvärmare. Om de blir mycket lyckade kan jag tänka mig att sälja modellen på olika hantverksmässor.

    SvaraRadera