tisdag 27 augusti 2013

Virkade hyllremsor/spetsar, del 1.

Med de här virkade spetsarna kan Du dekorera hyllorna i köket, eller varför inte bokhyllan i barnrummet? De går även utmärkt att ha som en avslutande spetskant på virkade/stickade eller sydda plagg/kuddar/filtar. Bara fantasin som sätter stop :-D

Här kommer mönster till den grå spetsen:

Virknål: 3
Garn: Candy

Virka 9 lm.
V1: 1 fm i 2:a lm från nålen, 1 fm i var och en av de resterande m = 8 m på v.
V2: 9 lm, 2 omslag på nålen, stick nålen i den sist virkade fm på föregående v, dra upp 1 m, dra garnet genom 2 m, 1 omslag på nålen, hoppa över 1 fm, stick nålen i nästa fm, dra upp 1 m, dra garnet genom 2 m 4 ggr, 1 lm, 1 st i mitten av de långa st, 1 lm, 2 omsl på nålen, hoppa över 1 fm, stick nålen i nästa fm, dra upp 1 m, dra garnet genom 2 m, 1 omsl på nålen, hoppa över 1 fm, stick nålen i nästa fm, dra upp 1 m, dra garnet genom 2 m 4 ggr, 1 lm, 1 st i mitten av de långa st, 1 trest i nästa fm, vänd.
V3: 1 lm, 1 fm i trest, (1 fm i st, 1 fm runt lm) 3 ggr, 1 fm i st, vänd.

Upprepa från varv 2 till önskad längd och sluta med varv 2. Antalet lm-bågar av 9 lm skal vara ojämnt.

Kant nertill:
V1: 1 fm runt 1:a lm-bågen av 9 lm, X 5 st + 3 lm + 5 st runt nästa lm-båge, 1 fm, runt nästa lm-båge, upprepa från X, klipp av garnet.
V2: Stick nålen i 1:a st på föregående v, dra upp 1 m, 3 lm, (= 1:a st), X 1 st i den 2:a av de 5 st på "spetsen", 1 picot (0 3 lm och en fm i den sist virkade st), hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, 1 picot, 1 st + 1 picot + 1 st runt de 3 lm, (1 picot, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st) 2 ggr, upprepa från X och sluta med 1 st i sista fm på föregående varv.

Kant upptill: Virka 1 v med fm: 1 fm i varje fm i varvet med fm och 3 fn runt trest, virka 2 v till med fm, vänd varven med 1 lm och virka 1 fm i varje fm.

1 kommentar:

  1. Hej! Såg dina fina hyllremsor och tänkte göra den grå. Kan du säga mig hur bred den är ? Catharina