tisdag 13 augusti 2013

Beskrivning till virkad Poncho till barn!

Virka en söt poncho till ditt barn eller någon barn du känner.
 Perfekt plagg att ha nu när dagar och kvällar blir lite svalare. 

Garn: Tilda. Ett nystan i varje färger: 63, 505, 580, 541
Virknål: 3

Storlek: 2-4 år

lm = luftmaska
sm = smygmaska
st = stolpe
picot =  3 lm och en fm i den sist virkade st

PONCHO

( ) = Siffran inom parentes anger antalet "grupper" på varvet. En "grupp" består av 3 st och en lm.

Virka 90 lm med dubbelt garn. Slut med en sm.
Fortsätt virka med enkelt garn.

Varje varv påbörjas med att första st ersätts av 3 lm.  Varvet sluts med en sm i den 3:e lm.

V1: *3 st (i samma lm),1 lm. Hoppa över 2 lm. Upprepa från * varvet ut. (30)

Virka med sm fram lm-kedjan  mellan "grupperna".

V2: *3 st kring lm mellan stolpgrupperna, 1 lm. Upprepa från * ytterligare 13 ggr.
 Runt nästa lm virkas: 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm. Därefter  virkas *3 st kring lm-kedjan, i lm.
Upprepa från * ytterligare 13 ggr. Runt nästa lm virkas: 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm. (32)

V3-25: Fortsätt med att på varje varv virka " 3 st, 1 lm" runt alla lm och "3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm" runt de 3 lm mitt fram och mitt bak. Varje varv ökas alltså med 2 "grupper", en mitt fram och en mitt bak. ( Efter 25 v är det 78 grupper på varvet)

V26: Virka/öka på samma sätt som V2-25 men efter den mittersta st i varje "grupp" virkas en picot. (80)

Färgschema:
48 = fuchsia = f
505 = beige = b
580 = blekgrön = g
541 = ljus gammalrosa = lg

v1-2 :f
v3 lg
v4 b
v5 g
v6-8 lg
v9 f
v10-12 g
v13 b
v14 lg
v15 f
v16-18 b
v19 g
v20 f
v21 b
v22-23 lg
v24 b
v25-26 f

SKÄRP MED BLOMMA 

Virka 280 lm.
Mönster till blomman hittar du här: Blomma.
Trä lm-kedjan genom blomman.

Skärpet kan träs genom hålen i ponchon eller knytas runt om ponchon.

Svarta fårets återförsäljare hittar du här: Återförsäljare

1 kommentar:

  1. Kan knappt vänta innan jag fått hem mitt garn så att jag kan börja med denna fina poncho!
    Jag har nästan precis börjat virka, nästan. Känner att jag vill ha en utmaning och detta mönstret förstod jag mig på! Så hoppas att det går lika bra som jag tror :D