söndag 14 juli 2013

Virka somriga glasunderlägg - mönster


Hoppas att ni alla har en riktigt skön sommar. Nu verkar värmen ha kommit tillbaks i stora delar av landet och jag hoppas att den är här för att stanna.

De här glasunderläggen är roliga att virka och väldigt dekorativa att "sommarduka" med.

Virknål: 2,5
Garn: Candy (Ett nystan räcker till 2 underlägg)

Såhär virkar du ett glasunderlägg:
Virka 10 lm och slut till en ring med en sm.
V1: 1 lm, virka 14 fm runt lm-ringen, slut med en sm i första fm.
V2: Virka 2 st i varje fm (Första stolpen virkas som 3 lm). Slut med en sm i 3e lm på första st.
V3: X 1 st, 2 lm, hoppa över en st. Upprepa från X. Slut som på varv 2.
V4: Virka med sm fram till 1:a lm-bågen. X 3 dst runt lm-bågen (1:a dst virkas som 4 lm), 1 lm. Upprepa från X. Slut med en sm i 4:e lm i första dst på varvet.
V5: Virka med sm fram till 1:a lm, 1 lm, X 1 fm runt lm, 9lm, 1 sm i 5:e lm från virknålen, 5 lm, 1 sm+4 lm + sm i samma m som förra sm, 4 lm. Upprepa från X. Slut som på varv 1.

Hoppas ni tycker att glasunderläggen är lika roliga att virka som jag gjorde! Det finns massa fina färger i candy att välja bland, kolla in färgsortimentet här: Candy

Garnet Candy hittar du hos din återförsäljare (klicka på länken)


3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har letat i bloggen efter enkla glasunderlägg matchande till mateus porslinet. Jag tror jag såg mönstret sommaren 2013. Nu hittar jag inte det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Kan det varit dessa? http://www.mestvirkat.blogspot.se/2012/08/diy-virkade-glasunderlagg.html

      Radera
  2. Ja just precis, det var dem, tack! ��

    SvaraRadera