onsdag 19 juni 2013

T Ä V L I N G! Vinn garn plus virknålar och virka en bläckfisk till för tidigt födda barn.



 
 
Babydjungeln, en inspirationsblogg för föräldrar med barn 0-6 år samt gravida, driver just nu ett väldigt fint projekt. De har bestämt sig för att hjälpa för tidigt födda barn på neonatal-avdelningar över hela Sverige. Hjälpen kommer i form av små virkade bläckfiskar. På deras blogg står det: " Med er hjälp vill vi samla in virkade bläckfiskar till de olika neonatal-avdelningarna runt om i landet. Bläckfisken ger trygghet till de små, då armarna påminner om navelsträngen och därmed om tiden i magen."
 
Svarta Fåret stödjer gärna detta projektet!
Vill du vara med?
 
I såfall har du nu chansen att vinna Candygarn och virknålar (ett sött virkfodral i tyg med 6 st nickelfria färgglada virknålar i grovlek 2,5- 5) som du kan virka din bläckfisk med. Virkmönstret är gratis och det hittar du här: Virkmönster
 
Vi lottar ut 4 st vinster och varje vinst innehåller:
1 virkfodral med 6 virknålar
4 nystan i garnet Candy (i 3 olika färger).
(Candy är på 10 grams nystan, 100% merc bomull. Virknål 3 och tål 60 grader maskintvätt.)
 
För att vara med och tävla vill vi att du genomför tre moment:
1) Gå in på Svart Fårets hemsida och välj ut 3 färger i garnet Candy som du tycker skulle vara fina tillsammans på en virkad bläckfisk. För att komma till sidan klicka här: Candy 
2) Gilla oss på facebook
3) Länka till tävlingen från din fb. (Genom att kopiera följande adress och klistra in på din facebooksida: http://svartafaretab.blogspot.se/2013/06/t-v-l-i-n-g-vinn-garn-plus-virknalar.html
 
 
Maila ditt färgförslag på din bläckfisk till svartafaretab@hotmail.com eller skriv ditt färgförslag och din mailadress i kommentarsfältet till det här inlägget.
 
Tävlingen pågår till 1 Juli klockan 12.00. Juryn som utser vinnarna består av vårt designteam.
Vinnarna meddelas via mail och färgkombinationerna presenteras här på bloggen. Dessutom kommer vi att virka upp en bläckfisk i en av de vinnande färgkombinationerna, som vi sedan skickar till en av ambassadörerna tillsammans med vår redan uppvirkade bläckfisk Neo (som sitter bland candy-nystanen på bilderna ovan)
 
 
Babybloggen finns länkar till en tutorial som visar hur du virkar en bläckfisk samt en länk till en virkskola som visar de grundläggande virkteknikerna. Där finns även länk till en facebookgrupp, som virkar bläckfiskar, där man kan ställa frågor. Vill du hellre sticka så finns det även ett mönster för rundstickor!


 
Lycka till!

Ps. Det kan ta ett litet tag innan din kommentar syns på kommentarsfältet nedan. Ds

63 kommentarer:

  1. Gick inte att maila så här är mitt bidrag: Hej, mitt bidrag/förslag till tävlingen:
    Hatt/keps/övre huvud i 08 Grå, ev lite cerise i brättet / skärmen.
    Ansikte i 42 Rosa,
    Enfärgade armar i 08 Grå, 42 Rosa och 48 Cerise.
    Ev en napp i 08 Grå och 48 Cerise. Ögonen i 08 Grå med lite svart
    mvh Camilla camillaolofsson@bredband.net

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla. Felet är nu åtgärdat, tack för ditt bidrag till tävlingen!

      Radera
    2. Hej!
      Vill självklart vara med och tävla om ett paket så jag får nåt att sätta händerna i. Skulle passa bra då jag inte har ekonomi att handla garn för, men ett brinnande intresse och mycket tid att tillverka små underbara bläckfiskar till de små underverken på neonatalavdelningen.
      Jag satsar på färgstarkt, neongrön, neonorange och svart. Skulle haft lite vitt till ögonen ;-)

      Mvh Marina
      mirans57g@yahoo.se

      Radera
  2. Gillar lite "lugnare" färger på bläckfiskarna, så för min del skulle jag välja 38grön, 63lila och 42rosa.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag vill gärna vara med!
    Jag har gillat och länkat. Mitt förslag på färger:
    04 vit
    42 rosa
    62 lila
    Hoppas jag vinner!:)
    Kram från Monica Björklund pysselbacken@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Lotta Andersson19 juni 2013 15:19

    Hej
    Jag har gillat och kopierat !
    Och jag virkar för fullt !
    Mitt färgförslag är : 34 gul, 38 grön och 42 rosa! Om jag vinner vill jag göra en riktig sommar-glass-bläckis av dessa färger !
    Med vänlig hälsning Lotta Andersson
    min adress se mail hos er !!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att Neongrön, rosa och blå skulle vara superfint på en liten bläckfisk! =)

    bjorkman.catharina@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Eftersom små barn lättast ser skarpa kontraster, skulle jag vilja virka en röd, vit och svart bläckfisk.

    // Eva Espinoza
    snuttetutt@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. Jag vill vara med och tävla. Jag skulle vilja virka en randig bläckfisk i färgerna gul, rosa och gul. Den skulle vara randig på kroppen och ha armarna i de tre olika färgerna. Jag tror det skulle bli en härligt glassig bläckfisk. Ett så himla fint projekt att virka bläckfiskar till neonatalavdelningen. Ska genast sätta igång med en liten bläckfisk!

    SvaraRadera
  8. glömde skicka med min mejladress, förlåt. Här kommer den: lux.92@hotmail.com

    Jag gillar på facebook sedan innan och har självklart delat det här inlägget. Jag heter Linnéa Holmsten

    SvaraRadera
  9. Jag vill gärna vara med och tävla:)
    Jag vill att min bläckfisk ska harmonisera i färgerna och inte vara för stora kontraster till varandra. En vän sa till mig att små barn ska inte ha svart, utan brun som mörkaste färg. Det har jag hållet på till mina tvillingtjejer och deras storasyster. Därav känns det naturligt att ta med den bruna färgen till hatten. Cerise och blå är underbara ihop och får vara bläckfiskens färg. Håller alla tummar och tår:) har gillat på Facebook och kopierat länken. 26 cerise 48 blå 70 brun Anna, vitlycka@yahoo.se

    SvaraRadera
  10. Kunde inte maila. ....
    Men min skulle få sig en lila kropp med armar i lila och cerise så det blir riktigt "Candy" :)

    tones777@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Jag vill gärna vara med i tävlingen! Ett fantastiskt projekt. Vi låg inne på neonatal med vår son i april och vet vad det innebär både för barn och föräldrar.

    Min färgkombination skulle vara: cerise, blå, grön

    Jag har gillat er sida på facebook och delat länken på min sida.

    Maria Nyström

    maria_nystroem@yahoo.se

    SvaraRadera
  12. Jag Väljer
    04 vit
    42 rosa
    65 ljusblå
    / Malin Holstad

    SvaraRadera
  13. Hej, jag är gärna med och tävlar,
    Eftersom för tidigt födda barn har nog med synintryck utanför mammas mage och inte bör ha för mycket stimulans runt sig (de skulle ju ännu ligga i magen och se mammas insida) är det bättre att känna något mjukt och behagligt mot kroppen och vira fingrarna runt, än att se för mycket färger - så har jag valt mycket milda färger. Jag har därför för barnets skull, inte för oss vuxna, valt 09 beige och 24 ljusbrun och 26 brun.
    Hoppas att jag vinner!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde säga att jag givetvis har länkat och 'gillat' och min e-adress; snabelanna17 at hotmail punkt com
      Trevlig midsommarhelg!
      Anna

      Radera
  14. Har kopierat länken och gillar er sidan sedan innan. Jag skulle vilja virka en bläckfisk i färgerna 38 grön, 48 cerise och 70 blå. Starka färger som syns. / Eva
    evahenriksson56@gmail.com

    SvaraRadera
  15. Jag väljer tre gröna färger för att jag är en väldigt grön människa.

    36 neongrön
    38 grön
    86 mörkgrön

    SvaraRadera
  16. Neonorange, gul och ljusbrun blir mina färgförslag. :)
    Gillar redan sidan, och ska länka nu strax från min FB!
    stugfriden snabela gmail.com

    SvaraRadera
  17. Mitt val av färger blir: neongrön, blå och gul. Känns som en somrig och härligt kombination. tean74@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Jag frågad min dotter (4 år) om hon sku ha en bläckfisk hur den så ut.... Det blev en Hallo Kitty... därför får det vara 01 04 och 48.

    Jeanette (jeanette.birkholm(a)gmail.com

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Väljer cerise,blå och lila!
    Lycka = garn och virknålar
    + att få någon att ge till <3
    Om jag vinner ska jag genast sätta fart med tillverkningen,
    bor i närheten av "Ackis" så det blir nära att lämna!
    Ingrid Arobo
    mormor@hotmail.com

    SvaraRadera
  20. Kul tävling som jag gärna vill vara med på,
    mina färgförslag blir
    62 lila
    45 röd
    86 mörkgrön

    Nu håller jag tummarna.
    Mail info@golden-gem.com

    Ha de gott Viveca Eriksson

    SvaraRadera
  21. Klart jag vill vara me å tävla för den väldigt goda sakens skull :-)
    Mitt färgförslag: Cerise, Rosa och Vit
    // Ann-Loise Karlsson (classic_945@hotmail.com)

    SvaraRadera
  22. Jag skulle välja färgerna 04 vit, 01 svart och 45 röd. Vilken underbar tävling :)

    SvaraRadera
  23. Har mailat :)

    Orange, neonorange och röd tror jag blir harmoniskt ihop.

    susi@digpro.se


    Tjingeling!

    SvaraRadera
  24. Till enlighet prinsessa!
    Rosa 42
    Vit 04
    Guld 98
    / Lilo
    mollysscrapbooking@gmail.com

    SvaraRadera
  25. Åsa Sundström20 juni 2013 05:59

    Hej Jag har gillat och kopierat. Väljer 45 röd till kroppen ,26 brun till hatten och 04 vit till ögonen.
    asa.sundstrom @ live.se

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Jag skulle vilja att bläckfisken blir med oldschoolfärger men med en modern tvist! Så neonorange 33, neongrön 36 och ljusbrun 24.
    Har delat, gillat och nu skickat!
    Mailadress: jannichen@hotmail.com

    Ha det gott!/Janniche

    SvaraRadera
  27. Jag har gillat och delat på facebook (Moa Lindahl)
    Jag vill använda mig av färgerna rosa, cerise och lila. Älskar när färgerna matchar och ibland så vissa sticker ut lite mer. Kanske göra olika färger på benen, eller mixa och matcha lite!
    Är nybörjare på det här med att sticka så detta lilla paket hade varit perfekt. Har just nu bara enstaka färger och en enda virknål..hehe

    Min mailadress: lillagroda@hotmail.se

    SvaraRadera
  28. Har gillat och delat på facebook (Dennis Rasmussen).
    Har valt färgerna 34 gul, 38 grön och 65 blå. Det är min sambo som är virkfantasten här hemma, men man kanske själv kan prova på?!

    Mail: anatoxin84@gmail.com

    SvaraRadera
  29. Hej. Även jag har gillat och kopierat på facebook
    Mitt färgval till bläckfisken är 86 mörkgrön , 34 gul och 45 röd en riktig liten reggaebläckis :-D

    Jag skall sitta på en buss i 30 timmar och jag vet precis hur jag skall fördriva tiden, undrar hur många bläckfiskar jag hinner göra.

    //Alina

    hrvatin_67@hotmail.com

    SvaraRadera
  30. Pamela Broikman20 juni 2013 11:08

    Hej! Jag har delat och lagt ut på min fb-sida.
    Jag skulle välja färgerna:
    vitt 04
    svart 01
    rött 45
    Vilket jag tycker är fint ihop och dessa färger sägs det även att det är de färger bebisar ser bäst i början.

    pamela@broikman.com

    SvaraRadera
  31. Provat att maila men det är inte mailadressen som läggs in utan en bloggadress.

    Vill givetvis vara med & tävla.
    Färgerna jag väljer är cerise 48, lila 62 & silver 99.
    Gillat & länkat.

    gunnel.emberg@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Eftersom nästan alla barn oavsett kön brukar gilla rosa så är mitt förslag:
    42 Rosa
    38 Grön
    04 Vit

    Rosa kropp, en grön mössa och så vit till ögon.
    Cajsa
    Snurrfian@hotmail.com

    SvaraRadera
  33. Hejsan!
    Jag har gillat och delat med mig av tävlingen på min facebook :) Jag väljer 48 cerise, 86 mörkgrön och 70 blå. Tror det blir härliga färger som passar till både prinsar och prinsessor. emma_stina86@hotmail.com
    /Emma

    SvaraRadera
  34. Färgerna grön (36), rosa (42) och beige (09) tycker jag vore toppen att virka dem i.

    SvaraRadera
  35. Jag skulle göra den i 36 neongrön, 42 rosa och 08 grå.
    Har självklart gillat och delat.

    Christina.
    C.Jepp@hotmail.se

    SvaraRadera
  36. Hej.
    Vilken jättebra tävling!

    Mitt färgförslag är:
    86 mörkgrön
    70 blå
    99 silver

    Har gillat och delat på Facebook.

    Elin Nordman
    elin.emilia.eriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  37. Allt som glimmar är fint!
    Jag skulle köra på guld, silver och svart.
    Fast är de glittriga garnerna "vassa" för små neo-bebisar så får det bli de nya neonfärgerna grön och orange + cerise istället. :)
    Gillat, delat och virkar för fullt. ;)
    Mvh Anna Glavenhult

    SvaraRadera
  38. Funkade inte att maila. Neon-orange, blå och vit skulle bli en bra bläckis från Bollnäs.:)

    towefalk(snabela)hotmail(punkt)com

    SvaraRadera
  39. Jag skulle välja att göra en mörkgrön (86) kropp, en cerise (48) hatt och sen vita (04) ögon!

    Vilket underbart projekt! =)

    SvaraRadera
  40. Lila, rosa och cerise :)
    fakta_fanny_1@hotmail.com

    SvaraRadera
  41. Brun, neonorange och gul vill jag göra. Nä, ska jag göra!
    Vänliga hälsningar Anki S.

    froken40@yahoo.com

    SvaraRadera
  42. Jag väljer vit 04, 48 cerise, 70 blå

    SvaraRadera
  43. Grå (08) + rosa (42) + blå (70) väljer jag till "min" bläckfisk / Barbro Mohlin

    barbro.045629462@telia.com

    SvaraRadera
  44. Neonorange, neongrön och orange viill jag ha till bläckfisken som vill göra till dom små liven :)

    sara_standar@msn.com

    SvaraRadera
  45. Hej! Vilken fantastisk idé. Som förskollärare blir jag genast inspirerad. Min bläckfisk fick gå i blå, ljus blå och gul med en ljus grön rosett. Försökte ladda upp en bild här, men får hänvisa till min blogg istället. Med vänlig hälsning, therese. johansson.maria.therese@gmail.com

    SvaraRadera
  46. jag skulle vilja vinna färgerna neongrön, svart och lila :) länkar nu och har gillat! :) emma.es.84@gmail.com

    SvaraRadera
  47. Jag har valt färgerna röd-vit-grå

    Jag gillar er sen tidigare.

    Länkar från min Facebook.

    Hälsningar från gunbritt147@hotmail.com

    SvaraRadera
  48. Kul tävling! jag skulle vilja vinna för att göra en bläckfisk som jag kan ta med till förskolan där jag arbetar extra! Jag väljer de starka härliga favoritfärgerna : Neongrön, Cerise och en hatt i silver!

    Jag gillar er på facebook och har delat tävlingen på min sida: Gabriella Ekdahl från Uppsala.
    Stor kram!
    /Gabriella Ekdahl
    mail: pepsan4@hotmail.com

    SvaraRadera
  49. Hej!
    Jag har gillat och delat.
    Jag tycker nr 62 lila, nr 65 ljusblå och nr 38 grön vore fint på en söt bläckfisk:-)
    Mvh
    Malin Svensk Björck
    gizmobus@hotmail.com

    SvaraRadera
  50. Vilken underbar idé!
    Har gillat o delat o mina val blir guld, rosa o röd!

    Hälsningar

    Maria Andersson
    Kkmman@hotmail.com

    SvaraRadera
  51. Hej!
    Vilken fin tävling!
    Min bläckfisk skulle bli rosa (42) med vartannat ben i rosa och vartannat i brun (26) och med en grön (38) hatt på huvudet.
    Gillar och har delat.
    Glad sommar!

    SvaraRadera
  52. karin johansson28 juni 2013 11:53

    hejsan jag har försökt 2 ggr att skicka in mejl men får tillbaks dom bägge gångerna.
    jag skulle göra en jordgubbs bläckfisk till den använda vitt 04 rött 45 grön 38
    carin.55@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej karin, vad konstigt att du får tillbaks dem. Vi har mottagit andra mail idag så jag vet inte vad det beror på då. Skickar du till svartafaretab@hotmail.com? Mvh Svarta Fåret

      Radera
  53. http://www.facebook.com/rosamadde/posts/10151720176300351

    Delat offentligt på facebook. Jag skulle göra den i rosa, cerise med inslag av lila toner.

    SvaraRadera
  54. Har gillat sidan tidigare skulle tro att jag skulle använda färgerna begie 09 grön 38 och orange 31. Har länkat länken till min sida så nu väntar jag bara på lite tur ;-)
    Pia Eriksson
    4864eriksson@telia.com

    SvaraRadera
  55. Jag skulle virka en bläckis i färgerna: 62 lila, 48 cerise och 86 mörkgrön! randig med lila armar tror jag att mönstret skulle bli! enya73@live.se

    SvaraRadera
  56. vill vara med och vinna
    ska lära mej att virka sän
    från ann-sofi
    vitnos75@hotmail.se

    SvaraRadera
  57. Hej. Jag vill gärna vära med om att tävla. Jag skulle virka en bläckis i färgerna: gult, grönt och blått.
    Kramar från Lene.
    E-mail: ann-wulf@online.no.

    SvaraRadera
  58. Hej! Jag skulle gärna vilja vära med om att virka en bläckis i färgerna: gult, grönt och blått.
    Pussar från Lene.
    E-mail: ann-wulf@online.no

    SvaraRadera