måndag 10 juni 2013

Beskrivning hur du virkar reliefstolpar och tips om sötaste virkade pippitröjan/klänningen.

Pippiklänningen/skorna och tröjan är virkad i kvaliteten Tilda och mönstret heter 1435. Finns hos din återförsäljare.

Reliefstolpar
Med reliefstolpar kan man göra väldigt mycket roligt inom virkningen. Allt från resårliknande effekter, som på pippiklänningen/tröjan ovan, till flätmönster och vävliknande mönster.

Först bör man behärska grunderna i reliefvirkning, som består av:
 1. Reliefstolpar virkade från rätsidan.
 2. Reliefstolpar virkade från avigsidan.

Så här kommer en bildbeskrivning hur man virkar dessa reliefstolpar:

1.

Reliefstolpar från rätsidan (benämns ibland "reliefstolpar virkade framifrån")

Det första varvet är virkat i stolpar.

Virka tre luftmaskor. Gör ett omslag och stick sedan ned nålen framifrån och för den runt stolpen i föregående varv, som den svarta pilen visar. (Vänster bild)
Gör ett omtag, dra igenom garnet (höger bild) och avsluta stolpen som vanligt.

2.

Reliefstolpar från avigsidan (benämns ibland "reliefstolpar virkade bakifrån")

Det första varvet är virkat i stolpar.

Virka  tre luftmaskor. Gör ett omslag och stick sedan ned nålen bakifrån och för den runt stolpen i föregående varv, som den svarta pilen visar. (Vänster bild)
Gör ett omtag, drag genom garnet (Höger bild) och avsluta stolpen som vanligt.

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Gusingen vilka söta kläder.

    Den virktekniken använder jag ofta när jag gör grytlappar. Blir så fint att virka såna stolpar.

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Vad kul att du har kommit igång med svarta Fårets blogg nu och självklart kommer jag fortsätta att läsa dina inlägg här i stället. Lycka till med din nya blogg och jobb :) Själv har jag lite dåligt med tid för virkning just nu men en virkad söt studentmössa till trollet har det blivit i alla fall. Ha det bra, Karin

    SvaraRadera
  3. Var de inte krångligare än så?!
    Tack för en bra beskrivning! ��

    SvaraRadera
  4. Hade ingen aning att de kallas så. Kul när man lär sej nåt nytt! Har virkat reliefstolpar många gånger och bara kallat det våffelvirkning.

    SvaraRadera
  5. Aha. Är det så de heter. Hade jag ingen aning om. Jag som helt enkelt bara kallat det våffelvirkning. Kul när man lär sej nåt nytt!